فیزیک

فیزیک

جهان ازدیدگاه فیزیک
فیزیک

فیزیک

جهان ازدیدگاه فیزیک

فیزیک پزشکی

فیزیک پزشکی نام یک رشته کاربردی در علوم پایه پزشکی است که مفاهیم و کاربرد مجموعه علوم فیزیک را در تشخیص و درمان پزشکی بررسی میکند.

این شاخه از دانش، علوم پرتودرمانی، محافظت از پرتو، پرتوشناسی تشخیصی (و زیرشاخههای آن همانند سی تی اسکن، ام آر آی و غیره)، و پزشکی هسته‌ای را در بر میگیرد، اما از نظر حرفه و پیشه از مهندسی پزشکی و بیوفیزیک مستقل است.

 

تحصیلکردگان و دانشآموختگان این شاخه علمی در خدمات بالینی در مراکز درمانی، کنترل کیفیت و محافظت از تشعشع، پژوهش و توسعه، و فعالیتهای دانشگاهی (همانند آموزش رزیدنتهای پزشکی) به کار مشغول میشوند. رشد فیزیک پزشکی و زیرشاخه های آن در سالهای اخیر با سیر صعودی روبرو بوده است. بطور نمونه تصویربرداری مولکولی که یکی از زیرشاخههای فرعی این رشتهاست، امروزه به تنهایی یک صنعت پنج میلیارد دلاری است.

 حرفه فیزیک پزشکی بصورت فعلی، ریشه در سال

های پایانی قرن نوزدهم و کشف رادیواکتیویته و پرتوهای یونیزان دارد. به ویژه، سه جایزه نوبل به سالهای ۱۹۰۱ (فیزیک)، ۱۹۵۲ (فیزیک)، و ۱۹۴۳ (شیمی) تاثیر مستقیمی در پیدایش این شاخه از دانش داشتند، در حالیکه از سوی دیگر، فیزیک پزشکی به نوبه خود مسبب سه جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی به سالهای ۱۹۷۹، ۱۹۷۷، و ۲۰۰۳ گردیدهاست.

در ایران نیز در همان بدو تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳، تدریس این دانش توسط متخصصین ایرانی در کشور آغاز گشت. تربیت نیروی متخصص فیزیکدان پزشکی مستلزم تحصیلات فراتر از کارشناسی است. در ایران این رشته هنوز یک رشته نوپاست، ولی با این حال همانند سایر کشورها در حال گسترش و فعالیت است.

امروزه بیش از ۱۸٬۰۰۰ فیزیکدان پزشکی بطور رسمی در سرتاسر جهان مشغول به کار هستند، و در حالی که بطور سنتی فیزیک رشتهای تحت تسلط مردان بودهاست، زنان موفقی نیز توانستهاند در فیزیک پزشکی موفقیتهای چشمگیری را به نام خود ثبت کنند. بطور مثال، از میان افرادی که برای به رسمیت شناخته شدن این رشته در سازمان بین المللی کار زحمت فراوان کشیدند میتوان اعظم نیرومند-راد از دانشگاه جرجتاون را نام برد.

تعریف:

دانشکده پزشکی دانشگاه کنتاکی فیزیک پزشکی را شاخهای کاربردی از دانش فیزیک تعریف میکند که با کاربرد پرتوهای یونیزان و غیریونیزان، در تشخیص و درمان بیماریها استفاده میشود. فیزیک پزشکی بصورت عملی یا نظری میتواند به طور مستقیم با معاینه بیماران، تشخیص، و درمان بیماریها مرتبط شود.

دانشگاه پردیو فیزیک پزشکی را بصورت زیر تعریف میکند: «شاخهای کاربردی از فیزیک است که با کاربردهای انرژی برای تشخیص و درمان بیماریها سر و کار دارد. همچنین با الکترونیک پزشکی، مهندسی زیست، و فیزیک بهداشت (کنترل و محافظت از پرتو) رابطه نزدیکی دارد». دانشگاه دوک در ایالت کارولینای شمالی فیزیک پزشکی را چنین تعریف و توصیف میکند:

  • کاربرد علم فیزیک در نیازهای پزشکی.
  • عهده دار پایههای فنی علومی چون رادیولوژی، آنکولوژی پرتویی، و پزشکی هستهای.
  • ساخته شده بر پایههای علم فیزیک، اما با پیکر دانش و پژوهشی مجزا.
  • علمی مجزا از بیوفیزیک.
  • در برگیرنده روشهای تجربی و نظری، اما ذاتاً یک رشته کاربردی.
  • نمایی از یک تصویر ترکیبی موسوم به PET/CT که از رادیوایزوتوپ فلور-۱۸ استفاده میکند.

 

تقسیمبندی:

در اکثر کشورهای جهان، فیزیک پزشکی امروزه از نظر حرفه عمدتاً به دو شاخه تصویربرداری پزشکی و پرتودرمانی تقسیم میگردد. با این حال فیزیک پزشکیِ نوین گستره قابل توجهی از دانشها و فناوریهای متفاوتی را پوشش میدهد و در بر گیرنده موضوعات و مباحث متعددی از رادیوبیولوژی گرفته تا دزیمتری تا پردازش سیگنال در امآرآی است. لذا دشوار بتوان مرزهای مشخصی را برای آن تعریف کرد. اما عموماً فیزیک پزشکی را از نظر آکادمیک به چهار دسته مختلف طبقه بندی میکنند که مشخصات هر یک از این بخشها جداگانه در متون زیر آمدهاند. رابطه متقابل این شاخهها با یکدیگر را میتوان با نمودار ون زیر نمایش داد:

رابطه شاخههای فیزیک پزشکی با یکدیگر:

۱. روشهایتصویرسازی مولکولی، پت اسکن، اسپکت، و غیره
۲. برکیتراپی و دیگر روشهای پرتودهی از داخل
۳. روشهای ترکیبی هماننددرمان با هدایت تصویری
4.فیزیک بهداشت و محافظت از پرتو، و نیز مباحثی از دزیمتری و

رادیوبیولوژی

پرتوشناسی تشخیصی:

فیزیک پرتوشناسی تشخیصی: در این شاخه از فیزیک پزشکی، با مدالیتههایی همچون سی تی اسکن، ام آر آی (تصویر برداری تشدید مغناطیسی)، سونوگرافی، ماموگرافی، فلوروسکوپی، و رادیوگرافی معمولی میتوان سر و کار داشت. فیزیک پرتوشناسی زیرمجموعه این شاخه از فیزیک پزشکی است. طراحی و ضمانت کارکرد صحیح و کنترل کیفیت اینگونه دستگاهها بر عهده متخصصین فیزیک پزشکی میباشد.

حفاظت در برابر پرتوها:

یک پزشک در حال تعیین پارامترهای تشعشعی  برای یک بیمار به روش برکیتراپی

فیزیک بهداشت یا حفاظت تشعشعی: در این شاخه از فیزیک پزشکی بر روی مباحثی تمرکز میشود که سروکار با محاسبات کنترل کیفیت و بهویژه دزیمتری و شرایط محافظت از پرتوهای یونیزان در محیطهای متفاوت دارد. طراحی سیستمهای حفاظتی در بخشهای رادیوتراپی و پرتوافکن در بیمارستان، وضع قوانین و پروتوکولهای کار با رادیوایزوتوپهای گوناگون و ضایعات هستهای در سطح کشوری، و حتی مسئولیت ضمانت سامانههای پوششی و حفاظتی راکتورهای هستهای از وظایف کارشناسان فیزیک بهداشت میباشد

پرتودرمانی:

فیزیک پرتودرمانی: در پزشکی معضلات زیادی (بطور مثال بسیاری از سرطان) را میتوان نام برد که توسط پرتوزایی (گاما، الکترون، پروتون، و نوترون) مداوا و یا حتی معالجه میشوند. مسئولیت عملکرد و تضمین کارکرد اینگونه سیستمها بر عهده متخصص رادیو تراپی است. در واقع اغلب شاغلین این رشته عضوی از تیمهای بالینی غدهشناسی پرتوی هستند. در فرم نوین، متخصصین این رشته اغلب بر روی دستگاههای پرتوزایی نظیر چاقوی گاما، سایبر نایف، پروتون درمانی، لیناک، و یا توموتراپی مطالعه و اشتغال دارند، و یا در زمینههایی مثل براکیتراپی تخصص میگیرند. این نقش و مسئولیتِ متخصصان فیزیک پزشکی، توسط سازمان بهداشت جهانی نیز به رسمیت شناخته شدهاست. روشهای دیگر همانند پرتودرمانی سرطان با لیزر و یا روشهای حرارتی نیز گاهی در این شاخه بررسی میشوند.

پزشکی هستهای:

فیزیک پزشکی هستهای: با مدالیتههایی نظیر اسپکت، پت اسکن، سامانه های ترکیبی همانند پت-سیتی و اسپکت-سیتی، و نیز روشهای تصویرسازی مولکولی سرو کار دارد. در حقیقت این شاخه نیز زیرمجموعهای از پرتوشناسی تشخیصی است؛ اما از آنجایی که مکانیزم تولید پرتو در این شیوه بر خلاف منشا فتوالکتریکی و عبوری، منشا نشر یا گسیلِ از داخل دارد، این شاخه را اغلب جدا و متمایز از سایر مدالیتههای متعارف در پرتوشناسی دانستهاند

وجه تمایز با مهندسی پزشکی:

از لحاظ علمی و آموزشی:

مرزهای مشخصی بین مهندسی پزشکی و فیزیک پزشکی نمیتوان تعیین کرد و اغلب بین این دو (و نیز رشتههای دیگر) طبیعتاً اشتراکات زیادی وجود دارد. اما شاید بتوان گفت که فیزیک پزشکی اساساً یک علم کاربرد در حرفه پزشکی است.

از یک دیدگاه می توان پژوهش و توسعه در مهندسی پزشکی را مسبب پیشرفت سریع تکنولوژی و افزایش روزافزون دستگاههای تخصصی در بیمارستانها و کلینیکها دانست. بطور مثال، متخصصین منهدس کسانی هستند که کدهای برنامه های نرم افزاری الگوریتمهای پویشگر ام آر آی را نوشته، مدارهای الکترونیکی قطعه ای از یک دستگاه ماموگرافی را طراحی کرده، و یا پژوهش در ساخت تجهیزات بهتر و پیشرفته تری برای سنجش گلوکز انجام می دهند. اما متخصص فیزیک پزشکی کسیست که کارایی همان الگوریتم جدید پویشگر ام آر آی را برای کاربرد معینی مثل مثلا تصویر برداشتن از دیواره های کرنری قلب می آزماید، یا تلاش برای یافتن روشی بهتر برای ماموگرافی سینه در هنگام پرتودرمانی (مثلا با کم و زیاد کردن انرژی یا جریان پرتوها و یا ابداع شیوه ای جدید) انجام می دهد، و یا سعی در بکارگیری تجهیزات جدید سنجش گلوکز برای پاسخ دادن به سوالات علمی در ماهیچه های بدن می کند.

به عبارت دیگر، در حالیکه تمرکز مهندسی پزشکی روی تکنیک، بهبودسازی، و فناوری خودِ تجهیزات پزشکی و تحقیقات مربوط به آن است، فیزیک پزشکی یک «دانش انتقالی»  و یک «حرفه کاربردی»محسوب میگردد. در واقع فیزیک پزشکی با استفاده از فناوری بدست آمده از مهندسی پزشکی، سعی در پاسخ گفتن به پرسشهایی دارد که محتاج درک همزمان عمیقتری از علم فیزیک و آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان دارد. برای همین است که فیزیک پزشکی اغلب در زمره رشته های پایه پزشکی و در نتیجه از زیرشاخه های دانشکده های علوم پزشکی محسوب می گردد.

بطور نمونه، سوالاتی که در حیطه مطالعات فیزیک پزشکی میتوان دید سوالاتی مثل اینها هستند:

  • آیا میتوان از ترکیبات اسید هیالورانیک بعنوان ماده حاجب برای تصویربرداری از قلب و عروق استفاده کرد؟
  • کیفیت تصاویر از نواحی مختلف مغزی با پویشگر ام آر آی ۷ تسلا چگونه است؟
  • آیا «پادپروتون تراپی» بعنوان روشی جدید در پرتودرمانی ممکن است، و اگر بلی، به چه کیفیت؟
  • مشخصات قدرت تفکیک کنتراستی یاخته های پلاک در تصلب شرایین با سی تی اسکن به چه نحویست؟

این در حالیست که در مهندسی پزشکی، موضوعات نمونه بیشتر از قبیل مهندسی بافت، مهندسی سلول و مولکول، بیوانفورماتیک، فناوری نانو، و اعضای مصنوعی هستند.

از لحاظ اشتغال:

بر خلاف لحاظ علمی که در آن بین مهندسی پزشکی و فیریک پزشکی اشتراکات متعددی وجود دارد، در کشورهای پیشرفته از لحاظ اشتغالی بین این دو فرقهای مشخص و معینی وجود دارد. انجمن فیزیک پزشکی آمریکا اشتغال در فیزیک پزشکی را حول سه محور تعریف کرده:

1.     خدمات بالینی در محیط های بیمارستانی و مراکز درمانی

2.   پژوهش

3.  آموزش و تدریس رزیدنت ها و نیروهای جدید

محور اول (خدمات بالینی) نوعی اشتغال است که فقط یک فیزکدان پزشکی قادر و (از لحاظ قانونی) مجاز به آن میباشد، و دیگر متخصصین رشتههای دیگر (همانند مهندسین پزشکی و غیره) برای اشتغال در این حرفه نیاز به تحصیلات (دوره رزیدنسی) و مجوز ویژه (مثلا اخذ گواهینامه بورد رادیولوژی آمریکا) دارند، که به این موضوع در بخشهای آتی این مقاله به تفصیل اشاره شده است.

یک پزشک در حال تعیین پارامترهای تشعشعی  برای یک بیمار به روش برکیتراپی

وجه تمایز با مهندسی پزشکی

از لحاظ علمی و آموزشی:

مرزهای مشخصی بین مهندسی پزشکی و فیزیک پزشکی نمیتوان تعیین کرد و اغلب بین این دو (و نیز رشتههای دیگر) طبیعتاً اشتراکات زیادی وجود دارد. اما شاید بتوان گفت که فیزیک پزشکی اساساً یک علم کاربرد در حرفه پزشکی است.

از یک دیدگاه می توان پژوهش و توسعه در مهندسی پزشکی را مسبب پیشرفت سریع تکنولوژی و افزایش روزافزون دستگاههای تخصصی در بیمارستانها و کلینیکها دانست. بطور مثال، متخصصین منهدس کسانی هستند که کدهای برنامه های نرم افزاری الگوریتمهای پویشگر ام آر آی را نوشته، مدارهای الکترونیکی قطعه ای از یک دستگاه ماموگرافی را طراحی کرده، و یا پژوهش در ساخت تجهیزات بهتر و پیشرفته تری برای سنجش گلوکز انجام می دهند. اما متخصص فیزیک پزشکی کسیست که کارایی همان الگوریتم جدید پویشگر ام آر آی را برای کاربرد معینی مثل مثلا تصویر برداشتن از دیواره های کرنری قلبمی آزماید، یا تلاش برای یافتن روشی بهتر برای ماموگرافی سینه در هنگام پرتودرمانی (مثلا با کم و زیاد کردن انرژی یا جریان پرتوها و یا ابداع شیوه ای جدید) انجام می دهد، و یا سعی در بکارگیری تجهیزات جدید سنجش گلوکز برای پاسخ دادن به سوالات علمی در ماهیچه های بدن می کند.

به عبارت دیگر، در حالیکه تمرکز مهندسی پزشکی روی تکنیک، بهبودسازی، و فناوری خودِ تجهیزات پزشکی و تحقیقات مربوط به آن است، فیزیک پزشکی یک «دانش انتقالی» و یک «حرفه کاربردی» محسوب میگردد. در واقع فیزیک پزشکی با استفاده از فناوری بدست آمده از مهندسی پزشکی، سعی در پاسخ گفتن به پرسشهایی دارد که محتاج درک همزمان عمیقتری از علم فیزیک و آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان دارد. برای همین است که فیزیک پزشکی اغلب در زمره رشته های پایه پزشکی و در نتیجه از زیرشاخه های دانشکده های علوم پزشکی محسوب می گردد.

بطور نمونه، سوالاتی که در حیطه مطالعات فیزیک پزشکی میتوان دید سوالاتی مثل اینها هستند:

  • آیا میتوان از ترکیبات اسیدهیالورانیک بعنوان ماده حاجب برای تصویربرداری از قلب و عروق استفاده کرد؟
  • کیفیت تصاویر از نواحی مختلف مغزی با پویشگر ام آر آی ۷ تسلا چگونه است
  • آیا «پادپروتون تراپی» بعنوان روشی جدید در پرتودرمانی ممکن است، و اگر بلی، به چه کیفیت؟
  • مشخصات قدرت تفکیک کنتراستی یاخته های پلاک در تصلب شرایین با سی تی اسکن به چه نحویست

این در حالیست که در مهندسی پزشکی، موضوعات نمونه بیشتر از قبیل مهندسی بافت، مهندسی سلول و مولکول، بیوانفورماتیک، فناوری نانو، و اعضای مصنوعی هستند.

ازلحاظ اشتغال:

بر خلاف لحاظ علمی که در آن بین مهندسی پزشکی و فیریک پزشکی اشتراکات متعددی وجود دارد، در کشورهای پیشرفته از لحاظ اشتغالی بین این دو فرقهای مشخص و معینی وجود دارد. انجمن فیزیک پزشکی آمریکا اشتغال در فیزیک پزشکی را حول سه محور تعریف کرده:

1.     خدمات بالینی در محیط های بیمارستانی و مراکز درمانی

2.   پژوهش

3.  آموزش و تدریس رزیدنت ها و نیروهای جدید

محور اول (خدمات بالینی) نوعی اشتغال است که فقط یک فیزکدان پزشکی قادر و (از لحاظ قانونی) مجاز به آن میباشد، و دیگر متخصصین رشتههای دیگر (همانند مهندسین پزشکی و غیره) برای اشتغال در این حرفه نیاز به تحصیلات (دوره رزیدنسی) و مجوز ویژه (مثلا اخذ گواهینامه بورد رادیولوژی آمریکا) دارند، که به این موضوع در بخشهای آتی این مقاله به تفصیل اشاره شده است.

تاریخچه:

گوردون آیزاک، نخستین بیماری که توسط یک لیناک در ۱۹۵۷ برای رتینوبلاستوما معالجه گردید.

تلاشهای اولیه:

تاریخ پیوند بین فیزیک و پزشکی بسیار فراتر از تصور عام در زمان به عقب باز می گردد. در واقع فیزیک پزشکی بسته به اینکه چگونه تعریف شود بین ۱۰۰ تا ۵۰۰۰ سال قدمت دارد. قدیمی ترین نمونه از کاربرد فیزیک در پزشکی را می توان در پاپیروس موسوم به ادوین اسمیت  یافت. این سند که بین سنوات ۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد در مصر باستان نوشته شده شرحی است مبتنی بر چگونگی سوزاندن یک دمل یا ابسه سینه با کمک حرارت. چندی بعد، پزشک معروف یونان باستان، بقراط حکیم، برای نخستین بار روشی را برای سنجش دمای بدن ابداع نمود که شباهت به روشهای ترموگرافی امروزی دارد، و از این لحاظ می توان این را کهنترین نمونه تصویربرداری تشخیصی در تاریخ محسوب کرد. همچنین میتوان از ابن هیثم نام برد که برای نخستین بار توصیفی صحیح با فیزیک نور از چگونگی کارکرد ح بینایی ارائه داد.

در قرن هجدهم میلادی لوئیجی گالوانی و آلساندرو ولا نشان دادند که الکتریسیته منشا فعل و انفعالات ماهیچه ایست و بدین طریق علم الکتروفیزیولوژی را پابه گذاری کردند. سپس در سال ۱۸۲۵، نیل آرنوت، پزشک حاذق اسکاتلندی، کتابی در دو جلد منتشر ساخت بنام عناصر فیزیک که با ذکر مثالهایی از آناتومی و فیزیولوژی سعی در تبیین اصول علم فیزیک داشت. در سال ۱۸۵۶ آدولف فیک (۱۸۲۹-۱۹۰۱) نیز اثری منتشر ساخت بنام فیزیک پزشکی  که در آن از روشهای نوین سنجش در فیزیولوژی و نیز فیزیک شش ها و کاربرد ترمودینامیک در فعل و انفعالات بدن صحبت شده بود. در همین زمان بود که مایکل فاراده در بیمارستان سنت جرج در لندن دروسی را تدریس می کرد و در پاریس فیزیکدانهایی در مدارس علوم پزشکی به استخدام در آمدند.

سالهای پایانی قرن نوزدهم سالهای بسیار مهمی در تاریخ فیزیک پزشکی هستند. هانری بکرل نخست رادیواکتیویته را در دهه ۱۸۹۰ کشف کرد و بهدنبال آن، با برداشته شدن اولین تصویر رادیوگرافِ اشعه ایکس از بدن انسان توسط ویلهلم رونتگن در سال ۱۸۹۶، دانش فیزیک پزشی نوین بهصورت امروزی متولد گردید. طولی نکشید که پیشرفتهای پیر و ماری کوری در کشف رادیوم و دیگر عناصر پرتوده زبانزد خاص و عام محافل علمی شد. درهمان زمان بودکه نخستین نشریه در تصویربرداری پزشکی (در آوریل سال ۱۸۹۶ میلادی) چاپ گردید که Archives of Clinical Skaigraphy نام داشت. و در همان سال بود که برای نخستین بار در تاریخ از تجهیزات رادیوگرافی در میدان جنگ و بطرز سیار استفاده گردید.

افرادی مانند پیر و ماری کوری با آن که از پایه گذاران علوم پرتوی هستند اما بطور رسمی اغلب در زمره متخصصین «فیزیک پزشکی» از آنان یاد نمی شود. همینطور افرادی همانند کلارنس دالی  (دستیار توماس ادیسون) و ویلیام کولیج  با آنکه در اختراع و تکامل تجهیزاتی همانند مولدهای اشعه ایکس نقش محوری داشتند، اما بیشتر بعنوان افرادی یاد میشوند که در این پهنه از دانش پرتوی صرفا نقش بازی کردند تا اینکه یک متخصص «فیزیک پزشکی» محسوب شوند. در واقع این افتخار اولیه را شاید بتوان به افرادی همچون سرگرد استنلی فیلیپس  داد که تا سال ۱۹۲۷ در بیمارستان سلطنتی سرطان لندن خدمت کرد. همینطور میتوان از سیدنی راس  نام برد که در سال ۱۹۱۳ میلادی برای نخستین بار رسما توسط یک بیمارستان با عنوان فیزیکدان استخدام شد. همو بود که برای نخستین بار در دستگاه پرتودرمانی رادیومی خود از یک کولیماتور بهره برد. دیگر پیشروان حرفه فیزیک پزشکی فرانک هاپوود  در بیمارستان سنت بارتولومیو  و نیز گیلبرت ستد  در بیمارستان گی  در انگلستان بود. در سال ۱۹۳۲ میلادی مجموعا ۱۲ «متخصص فیزیک پزشکی» در مراکز درمانی انگلیس در حال خدمت بودند. این تعداد با شروع جنگ جهانی دوم به ۳۵ تا ۴۰ نفر افزایش پیدا کرد.

مشخص نیست که چه کسی برای نخستین مرتبه در تاریخ از پرتوهای یونیزان برای مقاصد درمانی استفاده کرد، اما یکی از اولین کوششهای اینچنینی متعلق به سال ۱۸۹۶ است که ویکتور دسپن بطور ناموفقی سعی در درمان سرطان معده با پرتوهای ایکس نمود. در آن زمان پرتوها دارای انرژی کافی نبودند و لذا پرتودرمانی را فقط برای غده های سطوحی امکان پذیر می نمودند. این وضعیت البته با ابداع تجهیزات ویژه ۲۰۰ کیلوولتی در سال ۱۹۲۲ میلادی دچار دگرگونی شد. در همان سال، یک جراح اتریشی بنام لئوپولد فرویند چگونگی درمان یک خال گوشتی توسط پرتوهای اشعه ایکس را برای نخستین بار به انجمن پزشکی وین نشان داد.

در سال ۱۹۰۱ میلادی نخستین گزارش از ابداع روش براکیتراپی در محافل علمی منتشر گردید. دوازده سال بعد و در سال ۱۹۱۳، یک فیزیکدان مجاری بهنام جرج دِهِوِسی برای نخستین بار روش استفاده از تریسر در تصویربرداری را ابداع نمود. او ده سال بعد موفق شد روش خود را در گیاهان بکار گیرد. او بخاطر ابداع همین روشها در سال ۱۹۴۳ برنده جایزه نوبل شیمی گردید. با شیوع یافتن اینگونه کاربردها بطور روزافزون، افرادی همانند رولف سیورت به مسئله پایه ای و پر اهمیت استانداردسازی این روشها و سنجش این پرتوها پرداختند. واحد دز سیورت امروزه به افتخار او نامگذاری گردیده.

ورودپزشکی هسته ای:

اما اولین آزمایش استفاده از تزریق رادیوایزوتوپ در تصویربرداری از یک انسان، توسط هرمان بلومگارتو سوماً وایس از دانشگاه هاروارد انجام گرفت. این آزمایش در سال۱۹۲۷ و بهکمک یک اتاقک ابری و رادون انجام گرفت. دهه۱۹۳۰ شاهد ساخت شتابدهنده سیکلوترون توسط ارنست لورنس بود که منجر به ساخت و تکمیل سیستمهای رادیوتراپی مدرن شد. با وجود تلاشهای فراوان، آزمایشهای وایس و بلومگارت با رادون موفقیت آمیز نبودند، و این محققین آزمایشگاه مل لارنس برکلی بودند که برای نخستین بار توانستند با موفقیت از یک رادیوایزوتوپ در محیطی بالینی بهره ببرند. آنها بکمک سیکلوترن معروف خود ایزوتوپ ید-۱۳۱ تولید کردند که برای پروژه های تیروئیدی بکار رفت. از همین ایزوتوپ مدت کوتاهی بعد برای سرطان تیروئید و پرکاری تیروئید استفاده گردید.

یکی از نتایج پروژه منهتن در اواخر دهه ۱۹۴۰، دستیابی به قابلیت تولید رادیوایزوتوپ به میزان کافی برای کاربردهای پزشکی بود. در حالیکه جان لورنس، برادر ارنست لورنس، مشغول تحقیق بر روی روشهای درمانی به کمک رادیوایزوتوپ فسفر-۳۲ در دانشگاه برکلی بود، بندیکت کاسن که یک فیزیکدان دیگر از نیویورک بود، اولین دستگاه اسکنِ خطی را در سال ۱۹۵۱ در دانشگاه یو سی ال ای اختراع نمود. دستگاه اختراعی وی از اوخر دهه ۵۰ میلادی تا اوایل دهه ۷۰ میلادی، لقب پراستفادهترین ساخته دست بشر در تصویربرداری از اندام داخلی بدن را یدک میکشید. از اینروست که برخی امروزه از کاسن بعنوان «پدر تصویربرداری بدن» نام میبرند.

از سوی دیگر، در سال ۱۹۵۱، هارولد جانز کانادایی برای اولین بار از چشمههایکبالت۶۰ برای مداوای بیماران استفاده کرد. این سیستمها توسط لارس لکسل سوئدی تکامل پیدا کردند و بصورت چاقوی گامای امروزی در آمدند. اهمیت این سیستمها در پزشکی نوین به حدی است که دولت کانادا به افتخار آنها یک تمبر یادبود در سال ۱۹۸۸ منتشر ساخت. هل انگر در سال ۱۹۵۸ دوربین انگر را در دانشگاه برکلی ابداع کرد. علاوهبراین استفاده از رادیوایزوتوپ تکنیتیوم۹۹m در ۱۹۶۴ توسط تیم متشکل از پل هارپر و رابرت بک از دانشگاه شیکاگو باعث ایجاد نقطه عطفی در تاریخ فیزیک پزشکی گردید.

در دهه ۷۰ میلادی، فناوری سیستمهای پت اسکن توسط مایکل فلپسدر دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس بکار گرفته شد. در همان دوره، دیوید کوهل و گروه همراهش در دانشگاه یو سی ال ای توانستند دانش بکارگیری از اسپکت را به نمایش بگدارند.

پیدایش شیوه تصویربرداری نوین:

ماموگرافی به شیوه امروزی (بخصوص شیوه آزمایشی) نخست در اواخر دهه ۱۹۵۰ در مرکز سرطان ام دی اندرسون دانشگاه تگزاس توسط باب ایگن ابداع گردید. او از نوآوریهای خود همانند افزایش mA همزمان با کاهش kVp و نیز استفاده از فیلم تک-امولسیونی در مقاله ای در سال ۱۹۵۹ و سپس کتابی با عنوان «ماموگرافی» در سال ۱۹۶۴ پرده برداشت.

همزمان با تکامل مدالیته های پت و اسپکت در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، سیستمهای سی تی اسکن و ام آر آی نیز بسرعت در حال ترقی بودند، بطوریکه گودفری هاونسفیلد، آلن کورماک، پال لاتربور، و پیتر منسفیلد را برای تکمیل همین سیستمها به دو جایزه نوبل (در سال ۱۹۷۹ و ۲۰۰۳) نائل گردانیدند اداره پست آمریکا در سال ۱۹۹۹ با انتشار تمبری از یک تصویر ام آر آی از مغز، این پویشگرها را از «افتخارات قرن بیستم» نامید.

در اواخر دهه ۹۰ میلادی و آغاز قرن جدید، ادغام سیستمهای تصویری آناتومیکال-فیزیولوژیکی باعث ایجاد جهش بزرگ دیگری در این علم گردید. سیستمهای پت-سی تی و اسپکت-سی تی را از این قسم میتوان نام برد. در پرتودرمانی نیز روشهای نوینی همانند پروتوندرمانی در محیط بالینی، فراگیر شدند.

آموزش فیزیک پزشکی:

در بیشتر کشورها از جمله ایران، رشته فیزیک پزشکی اغلب در مقطع کارشناسی ارشد به بالا ارائه میگردد. در اکثر کشورها نیز، برای کار کردن در این رشته، احتیاج به حداقل مدرک کارشناسی ارشد میباشد. در مقطع کارشناسی، وضع بطور کلی به گونه دیگریست، و تمرکز آموزش بیشتر برای تربیت نیروهای تکنیسین میباشد. معمول تحصیلکردگان، تحصیلات کارشناسی در رشته فیزیک یا فیزیک کاربردی را بهترین رشته برای آمادهسازی برای ورود به فیزیک پزشکی در مراحل کارشناسی ارشد به بالا میدانند.

دانشجویان این رشته معمولاً مجموعهای از دروس پرتوشناسی، پرتودرمانی، پزشکی هستهای، رادیوبیولوژی، و فیزیک بهداشت را در کمیت و کیفیتهای متفاوت (بنا بر گرایش خود و قدرت و گرایشهای موجود در آن مرکز یا دانشکده) فرا میگیرند. مفاد و تعداد این دروس توسط سازمانهای ذیربط در هر کشور تنظیم و تصویب میگردد.

در ایران

پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳، تدریس «فیزیک طبی» در دانشکده علوم پزشکی توسط محمود مرشدزاده آغاز گردید. «آزمایشگاه فیزیک پزشکی» درسال ۱۳۱۹ توسط دکتر فرهاد تاسیس شد و بالاخره در سال ۱۳۴۵ آزمایشگاه فیزیک پزشکی از نظر اداری به گروه تبدیل و دکتر منوچهریان مدیریت گروه را عهدهدار شدند.

امروزه در ایران، رشته فیزیک پزشکی رشتهای کمتر شناخته شده محسوب میگردد که هم اکنون در دانشگاههای زیر ارائه میگردد:

  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز
  • دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

جدول-۱ دروس آزمون کارشناسی ارشد، تعداد سوال، ضرایب و درصد نمره اکتسابی توسط رتبه اول در آزمون سال ۱۳٨٧ وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی را نشان میدهد.

جدول ۱: مفاد آزمون ورودی کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی در ایران

نام درس

تعداد سوال

ضریب

درصد
نمره اکتسابی

فیزیک عمومی

۴۰

۲

۵۷٫۵

فیزیک هستهای و اتمی

۳۰

۲

۶۷٫۷۸

ریاضی

۲۰

۳

۶۷٫۵۶

فیزیولوژی

۵

۲

۵۳٫۳۳

آناتومی

۵

۲

۲۰

زبان انگلیسی

۲۰

۲

۴۵

رزیدنسی پزشکی هستهای نیز در ۳ دانشگاه در ایران ارائه میگردد.

در خارج از ایران

 

مرکز سرطان ام. دی. اندرسون دانشگاه تگزاس یکی از مراکز بالینی دانشگاهی برتر در فیزیک پزشکی در جهان است، که مورد تایید کمیسیون کمپپ میباشد. این دانشگاه نخستین مرکز بالینی سرطان جهان به روش پروتوندرمانی را تاسیس نمود.

در کره جنوبی، ایرلند، ایالات متحده آمریکا و کانادا دورههای آموزشی فیزیک پزشکی به سوی یک ساختار منسجم و مشترک پیش میروند. در این کشورها میتوان با داشتن کارشناسی ارشد و یا دکترامشغول به کار شد. هماکنون در ۴ ایالت نیویورک، فلوریدا، هاوایی، و تگزاس، داشتن مدرک قبولی از سازمان بورد رادیولوژی آمریکا جهت کار در کلینیک برای متخصصین فیزیک پزشکی اجباری است. ایالات دیگری نیز در حال اتخاذ چنین سیاستی هستندو رفته رفته این سیاست آموزشی-اشتغالی در آینده در تمام آمریکا و کانادا عمومی خواهد شد.

دورههای کارشناسی ارشد و دکترای PhD

 در سطوح مقطع کارشناسی ارشد MMP و MSc و نیز دکترای نوع PhD ارائه میدهند، و برنامه و شیوه درسی اغلب این دانشگاهها مورد تایید کمپپ میباشند.

در حال حاضر، یکی از شروط قبولی امتحان بورد و اخذ گواهی اشتغال بورد رادیولوژی آمریکا (ABR)، داشتن مدرک (کارشناسی ارشد یا دکترا یا رزیدنسی) از دانشگاه یا موسسه ای خواهد بود که مورد تایید کمیسیون کمپپ استن میباشند.

دورهٔ دکترای DMP

بدلیل تغییرات پیش آمده در شروط ای بی آر، از سال ۲۰۰۸ تا کنون برخی دانشگاهها (همانند مثلا دانشگاه وندربیلت) اقدام به تاسیس دورههای تخصصی ویژه بنام DMP نمودهاند.  

تفاوت دورهDMP با دوره دکترای فیزیک پزشکی متداول (PhD) در این است که دوره DMP همانند دورههای پزشکی در آمریکا دارای دو سال دروس نظری و دو سال کار عملی، و اتمام دوره بدون نوشتن تز است. در حالیکه دورههای PhD احتیاج به تز، و اگر از دانشگاههای غیر کمپپی باشند، احتیاج به گذراندن دو سال رزیدنسی (پس از دکترا) برای دادن آزمون ای بی آر را دارند. برای فارغ التحصیلان DMP نیازی به این دو سال نیست. در عوض، دانشجویان دورههای DMP همانند دورههای PhD واجد شرایط کمک هزینههای تحصیلی نخواهند بود و شهریههایشان تماماً برعهده خودشان (یا منابع ثالث) است. در واقع DMP همانند دوره پزشکی، تاکید بر فیزیک پزشکی بالینی (جهت کار در کلینیکها و بیمارستانها) خواهد داشت، در صورتیکه PhD بر روی پژوهش متمرکز خواهد بود. با اینحال بحث هنوز بر سر وجود نیاز چنین مدرکی کماکان ادامه دارد و بسیاری از شاغلین و کارشناسان با ایجاد این درجه مخالفند.

دوره رزیدنسی بعد از کارشناسی ارشد و دکترا

دارندگان مدرک کارشنسی ارشد یا دکترای فیزیک یا رشتهٔ مربوطهای از مهندسی و نیز آنهایی که کارشناسی ارشد یا دکترا از موسسه ای که مورد تایید کمپپ نیست را دارند دوره سه ساله تخصصی رزیدنسی فیزیک پزشکی را بایست بگذرانند. در غیر اینصورت واجد شرایط بورد ABR نخواهند بود. مدت رزیدنسی برای آنهایی که از موسسه مورد تایید کمپپ کارشناسی ارشد یا دکترا گرفته اند بجای سه سال دو سال است. به هر حال همه راهها به آزمون ABR ختم میشود، و از سال ۲۰۱۲ تا کنون شرط دادن آزمون بورد رادیولوژی آمریکا، دانشآموخته بودن از یک موسسه کمپپ (بخصوص رزیدنسی) بوده است.

جنبهٔ اشتغالی

از دیدگاه سازمان بینالمللی کار حرفه فیزیک پزشکی از مشاغل شناخته شدهاست که تا سال ۲۰۰۹ در هیچیک از دستهبندیهای شغلی (ISCO CODE) قرار نگرفته بود. افرادی که در رشته فیزیک پزشکی (در کشورهای غربی) تحصیلات و دورههای آکادمیک را میبینند، معمولاً جذب یکی از (یا بیشتر) سه گونه زمینههای شغلی میشوند:

۱- مشاوره و خدمات سرویسدهی
۲- پژوهش و توسعه فناوری بهمراه تدریس و آموزش در دانشگاه
ها
۳- فیزیکدان پزشکی بالینی

جدول-۲ طیف گسترده تری از انواع فرصتهای شغلی ممکن در رشتههای فیزیک پزشکی را بر پایه تعاریف انجمن فیزیک پزشکی آمریکا گروهبندی میکند. اما در زیر به این سه گرایش عمده از نظر شغلی در فیزیک پزشکی پرداخته شده است.

اغلب شاغلین در بیش از یک نوع گرایش از سه گرایش ذکر شده در بالا فرصت شغلی مییابند. در برخی اوقات نیز شاغلین این رشته جذب صنعت و حتی پستهای مدیریتی و اجرایی میشوند. مثلا گاهی برخی دانش آموختگان این رشته میتوانند پژوهشگر و نویسنده دنبالههای دستگاههای ام آر آی در یک شرکت تحقیقاتی-تولیداتی شوند. از این لحاظ، فیزیکدانان پزشکی تشابه به مهندسین پزشکی دارند. ضمنا قابل ذکر است که تکنولوژیستهای رادیولوژی و رادیوتراپی در اغلب کشورهای جهان دارای مدرک و رشته جدا می باشند، هر چند که دروسشان اغلب همان دروس فیزیک پزشکی اما در سطوح مبتدیست.

در نهایت اکثر دانش آموختگان این رشته، اغلب به پستهای ترکیبی دست مییابند. یعنی مثلاً هم مشغول کارهای بالینی میشوند (کنترل کیفیت تجهیزات در یک بیمارستان) و هم وظایف دانشگاهی دارند (از قبیل تدریس و تربیت نیروهای جوان اعم از دانشجویان دکتری و رزیدنت)، و هم پژوهشهای علمی انجام می دهند، و یا حتی گاهی مشاور یک شرکت تجهیزات پزشکی مرتبط (مثلا در ساخت فانتومهای جدید) میشوند. اما به هر حال آنچه که مسلم است این است که فرصتهای شغلی در این رشته به همان مقداری که خود رشته فیزیک پزشکی اقسام و شاخه دارد، متفاوت و امکان پذیر است.

۱- اشتغال در شرکتهای خدماتی

در کشورهای غربی بسیاری از فارغ التحصیلان و یا شاغلین رشته فیزیک پزشکی اغلب اقدام به تاسیس و یا به استخدام شرکتهایی در می آیند که به شرکتهای خدماتی و مشاوره فیزیک پزشکی معروفند. این شرکتها کارشان آزمودن و کنترل کیفیت سالیانه دستگاههای موسسات بیمارستانی و کلینیکهای خصوصی بصورت حق الزحمه ای (دریافت مزد به ازای مقدار ساعت کار) می باشد. اغلب شاغلین این رشته آزمون ABR را گذرانده اند و گاهی نیز در نقش مشاور بطور موقت در یک بیمارستان نیز انجام وظیفه میکنند تا بلکه بیمارستان مذکور بتواند از سازمانهای بهداشت ایالت و یا سازمانهای فدرال آمریکا مجوز فعالیت دریافت و یا تمدید مجوز کند.

۲- اشتغال در آکادیمیا

پس از گذرانیدن دورههای آموزشی، متخصصین فیزیک پزشکی میتوانند در زمینههای متفاوتی در آکادیمیا مشغول به کار شوند که بستگی به فرصتهای ارائه شده در دانشگاه محل تحصیل و تواناییهای علمی و عملی خود فرد دارد. شاغلین این گرایش در دانشگاهها و یا موسسات پژوهشی خصوصی و دولتی بصورت پژوهشگر یا استاد دانشگاه اشتغال مییابند.

۳- اشتغال در محیطهای بالینی

کار شاغلین این گرایش همانند کار فیزیکدانهای پزشکی در شرکتهای خدماتی است با این تفاوت که در اینجا فیزیکدان پزشکی بطور دائم در استخدام (و حقوق بگیر) یک بیمارستان و مراکز درمان وابسته به آن قرار دارد. به این فرد «فیزیکدان پزشکی بالینی» گویند. وظایف شخص فیزیکدان پزشکی بالینی توسط انجمن فیزیک پزشکی آمریکا بخوبی تعریف گردیده.

این افراد میتوانند مثلاً مسئول کنترل کیفیت دستگاههای پرتودرمانی در یک کلینیک مبارزه با سرطان یا بیمارستان باشند، که در اینصورت مثلا به محاسبات دزجذبی و دزمعادل و شکل پرتوهای رادیوتراپی برای درمان معضلات سرطانی میپردازند. برخی دیگر ممکن است به کنترل کیفی عملکرد مدالیتههای (دستگاههای) پرتوی یا تصویری بر طبق موازین فنی قانونی بپردازند و در درمانگاهها جذب میشوند. لیکن فیریکدان پزشکی بالینی اغلب با پزشکان بخش خود رابطه نزدیکی دارد. مثلا با رادیوآنکولوژیست در رابطه با دزیمتری بیمار و طرحهای پرتودهی به بیمارهمکاری و مشاوره میکند. برخی از این افراد هم ممکن است همزمان بعنوان هیئت علمی پاره وقت در اینگونه مراکز مشغول تدریس نیز باشند.

جدول ۲: تعاریف انواع اشتغال فیزیک پزشکی بر طبق گروهبندی انجمن فیزیک پزشکی آمریکا

انواع اشتغال

انواع موسسه استخدامی

انواع شاخه

عمدتاً بالینی

بیمارستانها و مراکز درمان خصوصی
(مثال)

آنکولوژ ی پرتوی

عمدتاً آکادمیک

بیمارستانها و مراکز درمان دولتی
(
همانند مراکز وی ای)

رادیولوژی تشخیصی

عمدتاً اجرایی

بیمارستانها و مراکز درمان دانشگاهی
(مثال)

پزشکی هستهای

عمدتاً دولتی و قانونگزاری
مثلا در ان آر سی

آموزش عالی
(
بعنوان هیئت علمی تمام وقت)

محافظت از پرتو

عمدتاً تحقیقات و توسعه

سازمانهای دولتی غیر بیمارستانی

گروههای خدماتی بخش خصوصی

گروههای طبابت خصوصی

بخش صنعت و تجارت
(
همانند شرکتهای زیمنس و غیره)

مراکز سرطانی
(مثال)

آمار و ارقام

تخمین زده میشود که در جهان، نزدیک به ۱۸۰۰۰ نفر در حرفه فیزیک پزشکی مشغول به کار هستند. در آمریکا در سال ۲۰۰۶، ۷۸٪ متخصصین فیزیک پزشکی در گرایش رادیوتراپی قرار داشتند، در حالیکه این رقم برای گرایش تصویربرداری ۱۶٪، برای پزشکی هستهای ۳٪ و برای فیزیک بهداشت و محفاظت ۲٪ بود. این میزان برای گرایش رادیوتراپی در سال ۲۰۰۹ به ۷۷٪ کاهش یافت.

همچنین ۷۸٪ آنها در محیطهای بالینی (بیمارستانها، کلینیکها، و غیره)، ۹٪ در محیطهای آکادمیک (پستهای دانشگاهی)، و ۴٪ تحقیقات (موسسات پژوهشی و دانشگاهها) قرار داشتند.

جدول ۳: میانگین درآمد متخصصین فیزیک پزشکی بر طبق پرسشنامهٔ
انجمن فیزیک پزشکی آمریکا از شاغلین آمریکا و کانادا در سال ۲۰۰۹

مدرک تحصیلی

قبولی در آزمون
بورد ای بی آر

درآمد سالیانه
(
دلار آمریکا)

کارشناسی ارشد

خیر

۱۱۸۰۰۰

کارشناسی ارشد

بلی

۱۷۲۰۰۰

دکترا

خیر

۱۳۰۰۰۰

دکترا

بلی

۱۸۴۰۰۰

اشتغال زنان

بر خلاف رشته های متداول فیزیک و مهندسی که اغلب بطور سنتی در حیطه علاقه مردان بوده است، رشته فیزیک پزشکی رشته ای بسیار فعال برای زنان بوده است که در این باب مشاهیر برجسته زن زیادی در فیزیک پزشکی را می توان نام برد.

نشریات

نخستین نشریه در تصویربرداری پزشکی در آوریل سال ۱۸۹۶ میلادی چاپ گردید که Archives of Clinical Skaigraphy نام داشت. امروزه نشریات بیشماری در طیفهای گوناگون رشته فیزیک پزشکی را پوشش می دهند. جدول زیر برخی از ژورنالهای معاصر و پرتیراژ فیزیک پزشکی و ناشر آنها را نمایش می دهد.

جدول ۴: برخی از ژورنالهای گوناگون نشریات فیزیک پزشکی و ناشر آنها

پژوهشی
Arrow-U.svg
Arrow-C.svg
Arrow-C.svg
Arrow-C.svg
Arrow-C.svg
Arrow-C.svg
Arrow-D.svg
بالینی

کشور

سازمان ناشر

نشریه

آمریکا

American Association of Physicists in Medicine
(AAPM)

Medical Physics

انگلیس

Institude of Physics
(IOP)

Physics in Medicine and Biology

آمریکا

American College of Medical Physics
(ACMP)

Journal of Applied Clinical Medical Physics

آمریکا

American Society for Radiation Oncology
(ASTRO)

International Journal of Radiation Oncology Biology Physics

آمریکای شمالی

Radiological Society of North America
(RSNA)

Radiology

در ایران

در ایران، مجله فیزیک پزشکی ایران که از سال ۱۹۹۳ و در ابتدا تنها با زبان فارسی شروع به فعالیت رسمی نموددر کنار مجلات پرتو پژوه IJRR که از سال ۲۰۰۷ شروع به فعالیت کردهو مجله علمی-پژوهشی فیزیک پزشکی ایران که از سال ۲۰۰۴ فعالیت خود را آغاز نمودهاست، مهمترین نشریات ادواری این رشته محسوب میگردند.

در دیگر نقاط جهان

در دیگر نقاط جهان، نشریات متفاوت و متنوعی وجود دارند. در اینکه نشریات مربوط به مباحث فیزیک پزشکی دقیقاً چه شاخههایی و چه مخاطبینی را مد نظر دارند تفاوتهای بسیاری دیده میشود. بهطور نمونه برخی نشریات تاکید بر روی جنبههای بالینی مفاهیم فیزیک پزشکی دارند. از جمله ژورنال «رادیولوژی» چاپ جامعه رادیولوژی آمریکای شمالی است که از سال ۱۹۲۳ منتشر میشود که میتواند مهمترین نشریه از این قسم باشد. برخی دیگر از نشریات صرفاً تاکید روی جنبههای آکادمیک و پایه پزشکی این شاخهها دارند. مهمترین نشریات تخصصی از این نوع را شاید بتوان مدیکال فیزیکس چاپ انجمن فیزیک پزشکی آمریکا دانست. همچنین برخی نشریات دیگر، مدیران صنایع و بیمارستانها، و نیز سیاستگزاران را مد نظر دارند. نشریه رادیولوژی تودی چاپ سازمان ACR یک نمونه از این نوع است. و باز برخی ژورنالها هستند که فقط آنلاین منتشر شده و نسخه چاپی ندارند. نشریه تخصصی فیزیک پزشکی بالینی که از سال ۲۰۰۰ فعالیت خود را آغاز نمودهاست. نمونه خوبی از این قسم نشریات است. آثار محققین ایرانی در اغلب این نشریات دیده میشود.

ازنظرضریب تاثیرگذاری مجله معمولاً رتبهبندی نشریات معروف فیزیک پزشکی در شاخهای با عنوان «radiology, nuclear medicine and medical imaging» صورت میپذیرد. در سال ۲۰۰۸ و براساس این شاخص، ۱۰ نشریهای که بیشترین امتیاز را کسب نمودند و جایگاههای نخست را به خود اختصاص داده بودند عبارت بودند از:

جدول ۵: رتبهبندی نشریات فیزیک پزشکی جهان

رتبه نشریه
از نظر ضریب تاثیرگذاری مجله

نام نشریه

لینک نشریه

۱

Human Brain Mapping

[۷]

۲

Journal of Nuclear Medicine

[۸]

۳

Radiology

[۹]

۴

Neuroimage

[۱۰]

۵

Seminars in Nuclear Medicine

[۱۱]

۶

International Journal of Radiation Oncology

[۱۲]

۷

Investigative Radiology

[۱۳]

۸

European Journal of Nuclear Medicine and Molecular Imaging

[۱۴]

۹

Radiotherapy & Oncology

[۱۵]

۱۰

Seminars in Radiation Oncology

[۱۶]

سازمانها و انجمن ها

نخستین انجمن فیزیک پزشکی در تاریخ در سال ۱۸۹۷ بنام جامعه رونتگن در لندن تشکیل گردید. این انجمن هم از پزشک ها و هم از فیزیکدانها در یک سطح عضو می پذیرفت. امروزه این انجمن موسسه پرتوشناسی بریتانیا نام دارد. لیکن در سطوح جهانی موسسات گسترده و فراوان دیگری نیز در حال فعالیت میباشند. برخی همانند سازمان بینالمللی فیزیک پزشکی در سطح بین المللی فعالند و برخی دیگر همانند انجمن فیزیک پزشکی آمریکا در سطح یک کشور فعالیت دارند. بزرگترین این انجمن ها از نظر مشارکت متخصصین جامعه رادیولوژی آمریکای شمالی است که هر ساله بزرگترین گردهمایی پرتوشناسی در جهان را در شهر شیکاگودر ماه نوامبر برگزار میکند. در گردهمایی سال ۲۰۰۸ بطور مثال، ۵۶۰۰۰ متخصص شرکت کردند.

از سوی دیگر برخی سازمانها همانندموسسه ملی تصویربرداری پزشکی موسساتی دولتی اند و برخی دیگر همانند اسپای با بخش خصوصی ارتباط مستقیم دارند.

اما در ایران نیز انجمن فیزیک پزشکی ایران از سال ۱۳۷۰ تا کنون مسئولیت همگرایی متخصصین علوم و فنون فیزیک پزشکی را بر عهده داشته است.

 

 

 

.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.